Jaka dieta na wysoki cholesterol?

Cholesterol jest związkiem tłuszczowym niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeśli jego ilość utrzymuje się na odpowiednim poziomie, wspomaga pracę mózgu oraz produkcję witaminy D, hormonów oraz syntezę kwasów tłuszczowych. Problemy zaczynają się, gdy cholesterolu jest za dużo.

Czym grozi wysoki poziom cholesterolu?

Zbyt wysoki poziom cholesterolu stanowi bardzo poważne zagrożenie dla człowieka. Nadmierne ilości tego związku odkładają się w ściankach naczyń krwionośnych, powodując m.in. niedotlenienie komórek. Skutki? Obniżenie sprawności mózgu, zawroty głowy, osłabienie, bóle nóg i choroby serca. Na szczęście jednak istnieje sposób na podwyższony cholesterol, a mianowicie dieta. Zmiana sposobu odżywiania się jest w tym przypadku nieodzowna – w przeciwnym razie dojdzie do groźnych dla zdrowia i życia komplikacji.

Białko – tak, ale ze zdrowych źródeł

Chcąc obniżyć poziom cholesterolu, trzeba w pierwszej kolejności wyeliminować z jadłospisu wszelakie fast foody, słodycze oraz wysokoprzetworzone produkty spożywcze. Niezwykle istotne w kontekście jest również ograniczenie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego zawierających w swym składzie szkodliwe nasycone kwasy tłuszczowe. Zapewne padnie w tym momencie pytanie o to, co w takim razie jeść, by z jednej strony mieć na uwadze cholesterol, a z drugiej dostarczać organizmowi białko? Aby pogodzić te aspekty, należy sięgać po:

  • ryby morskie – głównie śledzie, makrela, tuńczyk oraz łosoś,
  • orzechy ziarna i nasiona – ale z umiarem ,gdyż są wysokokaloryczne,
  • dobrej jakości oleje, np. słonecznikowy i rzepakowy,
  • rośliny strączkowe,
  • chude mięso drobiowe i chudą wołowinę.

Czego nie może zabraknąć w diecie?

Ponadto w diecie niskocholesterolowej istotną rolę odgrywają:

  • warzywa – zawierają m.in. dużo cennego błonnika, a zalecana ich minimalna dawka dzienna to 400 g,
  • owoce – to również świetne źródło witamin i innych mikroelementów, aczkolwiek z trzeba z nimi uważać z racji na to, że zawierają dużo cukrów; wyjątek można zrobić dla owoców w kolorze pomarańczowym ze szczególnym wskazaniem na grejpfruty,
  • nabiał – najlepsze są naturalne jogurty oraz chudy twaróg,
  • napoje – co najmniej 2l płynów dziennie w postaci wody niegazowanej, zielonej herbaty czy ziołowych herbat.

Bez tego ani rusz!

Warto pamiętać też o kilku ważnych sprawach takich jak m.in.:

  • unikanie smażonych potraw – lepiej piec lub gotować na parze,
  • sięganie po sezonowe owoce i warzywa,
  • regularne spożywanie posiłków,
  • aktywność fizyczna,
  • systematyczne kontrolowanie poziomu cholesterolu we krwi.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*