Naturalne sposoby na chrapanie

Chrapie co dziesiąty człowiek, w tym ok 13 milionów Polaków, w większości mężczyźni. Głośność chrapania może osiągać nawet 90 decybeli co jest porównywalne do skali dźwięku wydawanego przez kosiarkę do trawy. Osoba, którą dotknął ten problem często jest zmęczona i niewyspana nawet po ośmiu godzinach snu. Chrapanie samo w sobie nie jest chorobą, ale na pewno potrafi skutecznie obniżyć nasz komfort snu i późniejszego funkcjonowania w ciągu dnia. Chrapiąca osoba skutecznie ogranicza też przyjemność ze spania u swojego partnera. Na wydawane przez nią nocne dźwięki nie pomaga cmokanie, szturchanie ani pogwizdywanie. Wydaje nam się, że nic nie jest w stanie przerwać conocnych koncertów.

Co wywołuje chrapanie?

Chrapanie może być wywołane m.in. przez krzywą przegrodę nosową, wydłużone podniebienie miękkie, przerośnięty języczek czy powiększone migdałki. Może pojawić się także po spożyciu większej porcji alkoholu, u osób palących papierosy i u osób chorujących na nadciśnienie tętnicze. Chrapią także alergicy, kobiety po menopauzie i osoby otyłe.

Chrapanie zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego oraz może prowadzić do zawału lub choroby wieńcowej. Osłabia także możliwość koncentracji i libido. Bagatelizowane, może prowadzić do groźnych bezdechów sennych, dlatego dobrze poznać metody pozwalające na ograniczenie nocnych koncertów.

Naturalne sposoby na chrapanie

Jeśli chrapanie nie jest wywołane anatomicznymi przyczynami, które należy leczyć poprzez zabiegi chirurgiczne (np. krzywą przegrodę nosową) możemy skorzystać z naturalnych metod ograniczających chrapanie.

Chrapanie często powodowane jest przez otyłość. Odpowiednia dieta odchudzająca powinna pomóc w wyszczupleniu szyi aby nie uciskała dróg oddechowych. Istotną rolę może odgrywać także ograniczenie w diecie produktów mlecznych jak ser i mleko. Pomocne będzie także wypicie przed snem łyżeczki oliwy z oliwek, która nawilży przesuszone gardło.

Przed snem należy ograniczyć picie alkoholu gdyż ten powoduje zwiotczenie mięśni języka i gardzieli a także zakłóca pracę ośrodka oddechowego w mózgu. Palenie z kolei powoduje zaleganie w krtani i tchawicy śliny podrażniając gardło i wywołując obrzęk śluzówki, a co za tym idzie – chrapanie.

Ważny jest także sposób spania, zalecane jest spanie na boku lub na brzuchu. Podczas pozycji na wznak język opada ku dołowi a kanał nosogardła i cieśń gardła ulegają zwężeniu utrudniając oddychanie. Mięśnie gardła ulegają rozluźnieniu a powietrze, które wdychamy i wydychamy nasila drgania podniebienia miękkiego powodując chrapanie. Powinniśmy unikać wysokich poduszek, kiedy głowa leży na wysokiej poduszce, chrapanie jest donioślejsze. Dobrze sprawdzają się poduszki anatomiczne, które dopasowują się do kształtu głowy. W ich wyborze pomogą recenzje dostępnych na rynku poduszek na: sposobynachrapanie.pl.

Sypialnia powinna być odpowiednio przygotowana przed snem. Powinniśmy ją odpowiednio wietrzyć a temperatura w niej nie powinna przekraczać 20℃. Dzięki temu nasza błona śluzowa nie będzie się przesuszać i unikniemy chrapania. Pomocne mogą być także dostępne bez recepty spraye do gardła, krople do nosa i płukanki a także zioła na chrapanie.

Zioła na chrapanie

Dobrze dobrane zioła mogą zmniejszyć obrzęk śluzówki, suchość gardła i zadziałać przeciwzapalnie. W problemie chrapania najczęściej stosowane są pieprz cayenne, mięta pieprzowa, melisa lekarska, ziele tymianku, eukaliptus, prawoślaz lekarski i  dzika róża. Możemy kupić je w formie ekstraktów roślinnych w tabletkach lub sporządzić samodzielnie napar, np. z mięty. Do jego przygotowania potrzebujemy łyżkę sproszkowanych liści mięty pieprzowej. Zalewamy je szklanką gorącej wody i zostawiamy pod przykryciem na 15 minut. Mięta zmniejszy naturalnie obrzmienie śluzówki dróg oddechowych.

Korzystne właściwości ma też napar z prawoślazu lekarskiego. Jego korzeń kupimy w większości aptek. Łyżkę sproszkowanego korzenia zalewamy szklanką letniej wody i odstawiamy na godzinę. Po odcedzeniu napar jest gotowy do picia. Prawoślaz lekarski pomaga usunąć wydzielinę zalegającą w drogach oddechowych.

Napar  możemy przygotować także z ziela tymianku, zalewając łyżeczkę ziela szklanką gorącej wody. Po odczekaniu 15 minut i odsączeniu możemy wypić napar. Ziele tymianku wpływa na poprawę pracy układu oddechowego.

Poduszkę możemy także skropić olejkiem eukaliptusowym, wydzielane przez niego olejki eteryczne naturalnie poprawią drożność naszych dróg oddechowych. Eukaliptus możemy także wykorzystać do inhalacji. Kilka kropli olejku eukaliptusowego zakraplamy do miski z gorącą wodą, przykrywamy głowę ręcznikiem i pochylając się nad miską wdychamy napar.

Chrapanie może być także wynikiem przeziębienia i zatkanego nosa. Wtedy do leczenia najlepiej wdrożyć babcine sposoby takie jak czosnek, mleko z miodem czy herbata z dużą ilością cytryny. Warto także spożywać owoce z dużą zawartością witaminy C takie jak czarna porzeczka, grejpfrut czy papaja.

Nieleczone chrapanie może prowadzić do licznych komplikacji, od niedotlenienia organizmu i problemów z koncentracją, znacznie pogarszających nasz komfort życia, po problemy kardiologiczne jak arytmia i przerost prawej komory serca wywołane przez bezdech senny. Naturalne metody pozwolą skutecznie ograniczyć chrapanie i poprawić jakość naszego snu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *