Dorsz: wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie w kuchni

Dorsz to jedna z najsmaczniejszych i najzdrowszych ryb, która smakuje nie tylko dorosłym, ale również małym dzieciom. Ryba ta spotykana jest wprawdzie w Morzu Bałtyckim, jednak na polskich stołach gości głównie dorsz pochodzący z arktycznych wód. Jakie jednak cenne dla zdrowia składniki odżywcze znajdują się w dorszu, dlaczego warto spożywać tę rybę i w jaki sposób można ją wykorzystać w kuchni?

Wartości odżywcze dorsza

Dorsz zaliczany jest do grona niskokalorycznych ryb, dlatego też z powodzeniem mogą spożywać ją osoby, które przebywają na różnego rodzaju dietach odchudzających. Z uwagi na dosyć dużą zawartość pełnowartościowego białka zawierającego wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne dorsz może stanowić bardzo dobrą alternatywę dla niezbyt zdrowego wołowego oraz wieprzowego mięsa. Jeśli chodzi natomiast o pozostałe wartości odżywcze, to w dorszu można znaleźć takie cenne dla zdrowia substancje jak nieznaczne ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych (odgrywają one istotną rolę w profilaktyce chorób układu krążenia), sód, fosfor, magnez, potas, selen, a także witaminy A, D, z grupy B.

Dla kogo spożycie dorsza jest wskazane?

Dorsz z uwagi na dosyć dużą zawartość białka oraz niezwykle ważnych dla naszego zdrowia kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 powinien stanowić nieodłączny element codziennej diety nie tylko osób dorosłych oraz w podeszłym wieku, ale również dzieci. Dosyć istotne jest również to, że dorsz atlantycki odznacza się stosunkowo niskim poziomem zanieczyszczenia rtęcią, dlatego też bez obaw mogą po tę rybę sięgać kobiety będące w okresie ciąży i karmienia piersią.

Właściwości lecznicze dorsza

Dorsz ze względu na bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 wspomaga profilaktykę oraz leczenie nadciśnienia, a także chorób układu krążenia, dlatego też osoby, które zmagają się z takimi problemami zdrowotnymi, powinny na stałe wprowadzić tę rybę do swojego menu. Wspomniane kwasy wykazują ponadto właściwości przeciwzapalne i pomagają wyregulować zbyt wysokie stężenie złego cholesterolu we krwi. Z kolei witamina D pomaga wzmocnić nasze kości i zęby, zapobiegając tym samym rozwojowi osteoporozy. Niestety witamina D wytwarza się w naszym organizmie pod wpływem działania promieni słonecznych, dlatego też zimą wiele osób zmaga się z jej niedoborem. Świetnym źródłem witaminy D w tym okresie są właśnie ryby a w szczególności przepyszny i zdrowy dorsz.

Zastosowanie dorsza w kuchni

Dorsz to bardzo chuda ryba, która ma śnieżnobiałe mięso, jednak aby zachowała ona cenne dla zdrowia kwasy tłuszczowe z grupy omega-3, to nie należy poddawać jej procesowi smażenia. Wiele osób dorsza przygotowuje w ten właśnie sposób, jednak nie jest to zbyt dobre rozwiązanie nie tylko z uwagi na utratę wspomnianych kwasów i innych substancji odżywczych, ale również ze względu na tłuszcze trans, które wytwarzają się właśnie podczas smażenia. W jaki zatem sposób należy przygotowywać dorsza? Najlepiej na parze, gdyż w ten sposób ryba zachowuje wszystkie swoje wartości odżywcze, jednak można ją również piec w piekarniku. Dorsza można z powodzeniem podawać razem z ziemniakami, ryżem oraz różnymi rodzaju kaszami. Świetnym sposobem na kulinarne wykorzystanie dorsza może być również przygotowanie przepysznej zupy na bazie tej ryby, nie tylko w stylu staropolskim, ale również azjatyckim (na bazie dorsza można nawet przygotować curry). Do dorsza idealnie pasują różnego rodzaju sosy, nie tylko te śmietanowo-koperkowe i grzybowe, ale również te przygotowywane na bazie owoców.

Więcej na stronie: https://pieknojestwtobie.com/dorsz-z-piekarnika-przepisy-ktore-uszlachetnia-jego-smak/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *