Chlorofil – zielona krew roślin

Chlorofil jest barwnikiem nadającym zielony kolor roślinom. Jest odpowiedzialny za proces fotosyntezy, czyli przekształcanie światła słonecznego w pokarm, którym odżywia się roślina. Okazuje się jednak, że ten związek organiczny ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Czym jest chlorofil?

Chlorofil odkryty został już na początku XIX wieku we Francji. Występuje w roślinach, algach oraz bakteriach przeprowadzających proces fotosyntezy. Jest odpowiedzialny za charakterystyczne zielone zabarwienie roślin. Chlorofil, podobnie jak ludzka krew, transportuje tlen, a regularne spożywanie go spowoduje, że wszystkie narządy wewnętrzne stają się dużo lepiej natlenione od środka.

Typy chlorofilu

W roślinach najczęściej występuje chlorofil typu a i b, natomiast w algach chlorofil typu c i d. Jego struktura jest podobna do struktury hemoglobiny, stąd też nazywa się go często zieloną krwią roślin.

Gdzie występuje chlorofil?

Im ciemniejsze zabarwienie roślin, tym więcej zawierają one chlorofilu – łatwo więc rozpoznać te, które zawierają największą jego dawkę. Warto do diety włączać takie rośliny jak:

  • Szpinak – w szklance surowych liści szpinaku znajduje się około 24 mg chlorofilu. Ponadto szpinak zawiera korzystny dla zdrowia beta karoten,
  • Pietruszka – w natce pietruszki poza dużą dawką chlorofilu znajduje się dużo witaminy C, warzywo to ma właściwości oczyszczające i dodaje energii,
  • Jęczmień – dużą zawartością chlorofilu cechuje się młody, zielony jeszcze jęczmień. Inne trawy zbożowe, które jeszcze nie dojrzały również są doskonałym źródłem chlorofilu,
  • groszek cukrowy – zawiera około 5 mg chlorofilu w szklance,
  • cykoria – w szklance cykorii również znajduje się około 5 mg tego cennego związku,
  • zielona fasolka szparagowa, por i rukola – zawierają około 8 mg chlorofilu w jednej szklance,
  • zielona papryka, brukselka, kapusta pekińska, zielone jabłka, kiwi, cukinia i ogórek,
  • algi, które zawierają ponadto jod i dużą ilość białka oraz pomagają w usuwaniu toksyn z organizmu.

Ważne, aby warzywa i owoce zawierające chlorofil spożywać na surowo – na przykład w formie koktajlu lub świeżo wyciskanych soków, które dostarczą organizmowi potężną dawkę tego życiodajnego składnika.

Ile spożywać chlorofilu?

Dzienna dawka nie została jeszcze określona, ale jedna szklanka koktajlu czy soku dziennie znacznie poprawia samopoczucie i zdrowie. Jeżeli dieta uboga jest w zielone warzywa, a obfita w mięso, niemal pewne jest, że spożycie chlorofilu jest zbyt małe. Można w tym przypadku wzbogacić dietę o dostępne na rynku preparaty w postaci chlorofilu w proszku lub specjalnie przygotowanych napojów. Na początku kuracji mogą występować drobne skutki uboczne, takie jak przybarwienia skórne, czy pryszcze. Jest to wynikiem detoksykacji organizmu, z czasem same ustępują i skóra nabiera znacznie lepszej kondycji. Nie ma także przeciwwskazań co do stosowania chlorofilu u dzieci, należy jednak przed rozpoczęciem kuracji skonsultować się z lekarzem co do dawkowania i pory przyjmowania chlorofilu.

Inne korzyści 

Liczne badania wykazały, że spożywanie chlorofilu ma wiele zalet:

  • pomaga kontrolować głód,
  • zapobiega niekorzystnemu zapachowi ciała,
  • chroni przed szkodliwym działaniem potraw smażonych na organizm,
  • wspiera oczyszczanie organizmu,
  • zwalcza wolne rodniki,
  • potrafi zahamować wzrost szkodliwych drożdżaków (Candida albicans),
  • jest skuteczny w leczeniu anemii, ponieważ zawiera dużo żelaza.

Chlorofil jest związkiem posiadającym bardzo wiele korzyści, a przy tym jest łatwo dostępny dla każdego. Niewątpliwie spożywanie pokarmów obfitych w ten związek pozwoli nam cieszyć się lepszym zdrowiem na co dzień.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *