Jaka rozgrzewka przed bieganiem?

„Po co się w ogóle rozciągać? Przecież to strata czasu…” – takie wypowiedzi można dosyć często usłyszeć od mniej świadomych biegaczy. Aby biegać zdrowo i zminimalizować ryzyko kontuzji potrzebna jest nam rozgrzewka przed bieganiem. Jaką rozgrzewkę wybrać i co nam da wprowadzenie jej do naszego rytuału biegowego?

Po co rozgrzewka?

Rozgrzewka przed bieganiem ma za zadanie przygotować nas do biegu. Nasze mięśnie są podobne do plasteliny – nierozgrzane są nieelastyczne, co zmienia się wraz ze wzrostem temperatury. Nasze zimne mięśnie są sztywne i bardziej podatne na kontuzje, ciężko jest, będąc nierozgrzanym, mieć dobry krok biegowy a „skrzywiony” bieg przekłada się na kontuzję. Rozgrzewka podnosi temperaturę ciała, przygotowuje układ mięśniowo-szkieletowy oraz sercowo-naczyniowy, zmienia nasz tryb ze spoczynku na aktywny (podnosi tętno).

Rozgrzewka tradycyjna

Jest to jedna z form rozgrzewki, w której panuje przekonanie, że nic tak dobrze cię nie rozgrzeję i przygotuje do biegania… jak samo bieganie. Jest to około 10-15 minut spokojnego biegu poniżej 65% tętna maksymalnego – często ten zakres nazywany jest biegiem regeneracyjnym. Jeśli dopiero zaczynamy przygodę z bieganiem, to zamiast powolnego truchtu możemy po prostu wprowadzić szybki marsz. Warto podczas rozgrzewania się dołożyć wymachy ramion, aby je także trochę rozruszać. Jest to idealne rozwiązanie dla tych, którzy rwą się do biegania i uwielbiają nabijać kilometry na swój zegarek z GPS-em, aby później móc się pochwalić przed znajomymi przebiegniętym tygodniowym dystansem – co można żartobliwie nazwać: „syndromem maratończyka”.

Rozgrzewka jako dynamiczne rozciąganie

Dynamiczne rozciąganie jest odpowiedzią na negatywne opinie dotyczące rozciągania statycznego przed treningiem biegowym. Konkretne zestawy ćwiczeń można znaleźć w sieci. Rozgrzewka przed bieganiem jako dynamiczne rozciąganie to:

  • zminimalizowanie ryzyka kontuzji
  • pobudzenie naszego ciała przed wysiłkiem
  • rozgrzanie mięśni
  • zwiększenie wydajności
  • przygotowanie do treningu przy zaangażowaniu odpowiednich mięśni, które biorą udział w biegu.

Jak się rozgrzewać?

Do tego, jaka jest idealna rozgrzewka przed bieganiem, musimy dojść sami. Metod jest mnóstwo a każdy z biegaczy czy trenerów ma odmienne zdanie na ten temat. Co więcej, każdy z nas jest inny i działają na niego lepiej inne formy ćwiczeń. Warto poszperać w internecie czy książkach i znaleźć odpowiednią rozgrzewkę dla siebie. Z pewnością warto robić rozgrzewkę przed bieganiem, szczególnie zwracając uwagę na to, aby się nie forsować. Nadgorliwość w bieganiu jest cechą, która łatwo i szybko prowadzi do kontuzji lub przetrenowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *