Lordoza – czy jest się czym martwić?

  Lordoza jest to wada postawy. Charakteryzuje się ona łukowatym wygięciem kręgosłupa w stronę brzucha. Warto wiedzieć, iż u człowieka fizjologiczna lordoza występuje w odcinku szyjnym i lędźwiowym kręgosłupa. Jednak pogłębiona lordoza lędźwiowa oznacza zbyt duże wygięcie kręgosłupa do przodu. Mogą być różne przyczyny takiego stanu. Na pewno, jedną z przyczyn jest nadmierna tkanka tłuszczowa w okolicach brzucha. Innym powodem mogą być również słabe mięśnie. Warto wiedzieć, iż nawet zaawansowana ciąża może przyczynić się do takiego stanu. Powiększona lordoza szyjna odpowiada za zbyt duże wygięcie kręgosłupa w odcinku szyjnym. Nieumiejętne wykonywanie ćwiczeń na siłowni również przyczynia się do powstawania lordozy. W niektórych schorzeniach na przykład: w porażeniach mięśni i zniekształceniach kręgów oraz zwichnięciach stawów biodrowych dochodzi do nadmiernego wygięcia kręgosłupa ku przodowi. Taki stan nazywany jest hiperlordozą. Z pewnością, może ona powodować znaczne dolegliwości bólowe. W jej leczeniu stosuje się odpowiednie gorsety usztywniające. W niektórych sytuacjach, konieczna jest operacja. Hiperlordoza jest stanem patologicznym.

Zestaw ćwiczeń korekcyjnych

             Osoby borykające się z wadą postawy, jaką jest lordoza, powinny wykonać odpowiednie ćwiczenia. Dzięki nim, wada postawy nie będzie się pogłębiała. Ćwiczenia przyniosą ulgę dla zmęczonego kręgosłupa. Powinny być one wykonywane około trzy razy w tygodniu. Każde ćwiczenie należy wykonać łącznie trzydzieści razy. Powinno to być podzielone na trzy serie po dziesięć ćwiczeń. W przypadku pierwszego ćwiczenia, należy położyć się na plecach. Następnie należy zgiąć prawą nogę w kolanie i podciągnąć ją do klatki piersiowej, przytrzymując jednocześnie kolano rękami. W tym czasie, druga noga pozostaje wyprostowana. Następnie, należy przyciągnąć rękami kolano nogi ugiętej do klatki piersiowej i jednocześnie należy przyciskać nogę wyprostowaną do podłogi. Podczas całego ćwiczenia, należy pamiętać o płynnym oraz równomiernym oddechu.

              Następne ćwiczenie polega na tym, aby wykonać klęk podparty. Kolejno, należy usiąść na piętach. W tym czasie jednocześnie trzeba wysunąć ręce do przodu. W ten sposób powstaje tak zwany skłon japoński.

            Trzecim ćwiczeniem jest tak zwany koci grzbiet. Trzeba wykonać klęk podparty, w pozycji na czworaka. Dłonie, należy rozstawić na szerokość ramion, a kolana i stopy na szerokość bioder. Następnie należy wykonać wydech, a potem trzeba wypchnąć kręgosłup delikatnie w górę, jednocześnie przesuwając miednicę ku przodowi i zadzierając głowę w stronę mostka. Po wykonaniu wdechu, należy powrócić do pozycji wyjściowej.

Niewskazane pozycje dla osób zmagających się z lordozą

                Osoby borykające się z tą wadą postawy, powinny na siebie szczególnie uważać. Są pewne pozycje, których powinno się unikać, aby nie pogarszać problemów z kręgosłupem. Niewskazane pozycje dla osób, borykających się z lordozą są następujące:

  • stanie na rękach – zobacz video,
  • gimnastyka artystyczna,
  • akrobatyka artystyczna,
  • skłony w tył – https://www.youtube.com/watch?v=eOjDk1v_J2U,
  • ćwiczenia ze zbyt dużym obciążeniem,
  • tak zwane ,,kołyski”,
  • tak zwane ,,mostki”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *