Katabolizm mięśni: co warto o nim wiedzieć i jak mu zapobiegać?

Procesy kataboliczne a także zapobieganie procesom katabolicznym to określenia bardzo często spotykane w dziedzinie szeroko rozumianej kulturystyki. Chociaż terminologia ta należy do słownictwa specjalistycznego, to każdy ćwiczący, któremu naprawdę zależy na jak najlepszych efektach swojego treningu, powinien zapoznać się nie tylko ze znaczeniem wspomnianych terminów, ale także z ogólną charakterystyką procesów chemicznych zachodzących w naszym organizmie, jakie kryją się z takimi terminami, jak na przykład właśnie katabolizm.

Czym jest katabolizm?

Katabolizm to mówiąc prostszymi słowy po prostu procesy, w wyniku których dochodzi do rozpadu komórek mięśniowych. Nietrudno zgadnąć, że widoczne w skali makro rezultaty procesów o charakterze katabolicznym to przede wszystkim osłabienie mięśni a także zmniejszenie ich objętości. Najczęstszą, podstawową przyczyną katabolizmu jest niewystarczająca ilość składników budulcowych, takich jak przede wszystkim aminokwasy, glikogen oraz węglowodany. Przyczyną nasilonych procesów o charakterze katabolicznym może być jednak także zmęczenie, niedostateczna ilość snu lub po prostu zbyt długi i zbyt intensywny trening.

Jak zapobiegać procesom katabolicznym?

Ochrona mięśni przed procesami katabolicznymi to bez żadnej przesady jeden z najbardziej istotnych elementów szeroko rozumianego procesu pracy nad rozbudową swojej sylwetki. To właśnie ochronie przed katabolizmem poświęcone są liczne porady wyspecjalizowanych trenerów, diety, plany treningowe a także znaczna część wszystkich dostępnych na rynku rodzajów suplementów i odżywek kulturystycznych. Podstawowe zasady, które należy zachować aby ochronić się przed katabolizmem, to różnorodna i bogata w potrzebne organizmowi składniki odżywcze dieta, odpowiednia ilość snu, całkowita abstynencja od alkoholu a także umiejętne kontrolowanie długości oraz intensywności sesji treningowych. Bardzo często jednak te podstawowe czynniki nie wystarczają. W takich wypadkach istotna jest przede wszystkim suplementacja.

Jak powszechnie wiadomo, podstawowym, najważniejszym suplementem o działaniu antykatabolicznym jest BCAA. W dni treningowe BCAA należy stosować zarówno przed sesją treningową, jak i po niej. W przypadku bardziej intensywnych treningów, preparat zawierający samo BCAA warto uzupełnić dobrym preparatem typu EAA. EEA to również aminokwasy o łańcucach rozgałęzionych, jednak w przeciwieństwie do BCAA preparaty typu EAA zawierają pełen aminogram, a nie tylko trzy wybrane aminokwasy. Warto jednak pamiętać, że to właśnie BCAA mają kluczowe, najważniejsze znaczenie jeżeli chodzi o zapobieganie procesom katabolicznym w mięśniach. Nie należy więc zastępować BCAA preparatem typu EAA, ponieważ w przypadku tego drugiego stężenie BCAA jest niedostatecznie wysokie.

Inne substancje, które pomagają chronić mięśnie przed procesami o charakterze katabolicznym to przede wszystkim L-Glutamina a także HMB, które zwiększa efektywność podstawowych składników o działaniu anty-kataboliczym, takich jak wspominane BCAA oraz EAA.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *